Friday, October 27, 2017

Kau Kunci Hatiku Bahagian 42...

Bahagian sebelumnya:

Bahagian 42: Jangkitan

Sudah seminggu hidupnya dan Bob umpawa kaum Nomad setelah mereka berdua diisytiharkan sebagai pelarian. Dia dan Bob masih belum dapat dijejaki oleh anggota polis kerana keduanya terpaksa menyamar ketika berada di tempat awam. Sudah beberapa tempat mereka berdua berteduh sepanjang seminggu ini dari Kuala Lumpur, mereka bergerak menuju ke Sepang. Selepas berehat semalam, mereka menuju ke Port Dickson pula. Dua hari di sana, akhirnya mereka bergerak menuju ke Klebang, Melaka.

Bob dapat melihat kebelakangan ini Wafi sering batuk-batuk. Hatinya sudah mula bimbang andai majikannya dijangkiti penyakit yang sama seperti Qatrunnada. Puas dia memikirkan, akhirnya dia memberanikan diri bertanya kepada Wafi.

"Bos pernah buat pemeriksaan kesihatan tak?" tanya Bob, serba salah.

"Pernah, semasa belajar. Sejak itu, tak pernah lagi. Kenapa?" tanya Wafi yang hairan dengan pertanyaan Bob itu.

"Saya tengok bos selalu batuk-batuk, bos ini macam tak sihat saja," ujar Bob, mempamerkan wajah yang gelisah.

"Ala, sikit saja. Kau ini yang lain macam, kenapa banyak sangat tanya ini? Baik kau terus terang," jerkah Wafi, geram dengan sikap Bob itu.

"Sebenarnya, Qat sakit kronik. Jadi, saya lebih bimbangkan bos bila saya dapat tahu dia sakit, bukannya dia. Dia pun lebih bimbangkan bos, berbanding dirinya sendiri," ujar Bob sambil memandang Wafi dengan wajah yang resah.

Wafi bangun lalu menuju ke arah meja tulis yang terletak di sebelah kanan bilik itu. Dia mencapai air minuman yang disediakan lalu membuka botol itu dan meneguknya. Selepas itu, dia berjalan semula ke arah katil lalu memandang Bob dengan perasaan hairan.

"Aku tahulah Qat sakit, tapi kenapa kau orang kena risaukan aku? Bukannya Qat sakit AIDS pun sampai kena risaukan aku," bantah Wafi yang masih lagi berdiri.

Mendengar kata-kata Wafi, Bob mula berpeluh. Wajahnya yang pucat menambahkan perasaan hairan di benak hati Wafi.

"Qat memang dijangkiti HIV, sebab itulah saya lebih bimbangkan bos. Bos pun sudah mula tak sihat," jawab Bob, tersekat-sekat.

Terduduk Wafi mendengar kata-kata Bob. Kenapa dia tak pernah tahu tentang penyakit yang dihidapi oleh Qatrunnada? Kenapa mesti dia tahu sekarang?

"Kenapa kau tak beritahu aku lebih awal, Bob?" jerit Wafi, berang.

"Saya disuruh untuk merahsiakan tentang ini oleh Qat, tapi keadaan bos membuatkan saya tak boleh menyimpan rahsia ini lagi. Saya minta maaf," ujar Bob, takut.

"Kau tahu bukan aku sudah banyak terlanjur dengan dia? Kemungkinan aku ada penyakit itu, atau aku pembawanya jauh lebih tinggi!"

Bob memilih untuk berdiam, memandangkan dia tahu sudah pasti Wafi perlu bertenang terlebih dahulu. Dia hanya melihat sahaja Wafi yang membaling semua barang-barangnya ke lantai akibat terlalu marah.

Setelah beberapa ketika, Wafi akhirnya duduk semula di atas katil lalu menekup mukanya.

"Esok kita pergi buat ujian HIV, aku sudah tak peduli lagi kalau aku ditangkap polis kerana itu," jawab Wafi, lemah.

"Tak apa, bos. Saya ada caranya. Cuma, bos kena tunggu dalam tiga hari sebelum bos boleh buat ujian HIV," ujar Bob. Wafi hanya mengangguk mendengar kata-kata Bob kerana dia sendiri terlalu penat untuk berfikir sekarang.

      *     *     *     *      *

"Duduk, encik Shahid. Saya sudah menerima keputusan ujian darah encik. Sebelum itu, boleh saya tanya beberapa soalan? Saya harap encik dapat menjawab dengan jujur," terang Dr. Ong setelah Wafi duduk di hadapannya.

Wafi telah membuat ujian HIV dengan menggunakan nama palsu. Ini bagi mengelakkan dirinya dikesan oleh pihak berkuasa. Dia juga telah memakai kaca mata dan misai palsu bagi mengaburi mata orang.

"Apa dia, doktor?" tanya Wafi.

"Encik Shahid ada mengambil dadah dan berkongsi jarum suntikan?" tanya Dr. Ong.

"Tiada."

"Encik Shahid ada melakukan seks rambang atau bertukar-tukar pasangan?" tanya Dr. Ong lagi.

Lama Wafi mendiamkan diri sebelum dia akhirnya mengangguk sebagai jawapan kepada soalan itu.

"Sudah lamakah encik mempunyai gaya hidup sebegini?" tanya Dr. Ong.

"Dalam dua tahun. Kenapa doktor?" tanya Wafi pula.

"Oh begitu. Begini encik, keputusan ujian darah encik mendapati bahawa encik telah dijangkiti virus HIV, berkemungkinan besar dari salah seorang wanita yang encik tiduri. Saya harap encik dapat menerima semua ini dan menjalani rawatan agar kita dapat memanjangkan hayat encik."

"Apa yang patut saya lakukan sekarang?" tanya Wafi.

"Saya akan menguruskan sesi kaunseling kepada Encik Shahid bagi membincangkan tentang keputusan ujian ini dengan lebih jelas, kaedah pencegahan daripada menjangkiti orang lain, dan juga kaedah rawatan. Sekiranya Encik Shahid berasa tak sihat, saya sarankan Encik Shahid pergi ke hospital terdekat untuk rawatan khusus."

Wafi cuba menghadam apa yang diterangkan oleh Dr. Ong itu, namun mindanya seakan menolaknya. Dia mula menyesali apa yang telah berlaku kepada dirinya, namun dia harus menerima bahawa semua ini berlaku adalah kerana salahnya juga.

"Berapa lama masa yang saya ada?" tanya Wafi, ingin tahu.

"Memandangkan virus ini nampaknya baru, dengan penjagaan rapi dan rawatan yang betul, encik masih boleh bertahan lebih daripada sepuluh tahun. Itu hanya ramalan, semuanya bergantung kepada keazaman diri encik untuk berlawan juga," jelas Dr. Ong.

"Baiklah, doktor. Saya ikut saja arahan doktor," jawab Wafi. Sesungguhnya dia tak mahu memikirkan tentang semua ini sekarang. Kepalanya serabut, memikirkan bagaimana untuk menyelamatkan diri. Kini, dia perlu memikirkan tentang kesihatannya juga. Bagaimanakah penerimaan keluarganya tentang semua ini?

      *     *      *      *      *

Sedar tak sedar, sudah hampir tiga bulan Wafi dan Bob melarikan diri dari cengkaman polis. Ini adalah kerana kesihatan Wafi yang kian merosot itu telah membuatkan badan lelaki itu mulai susut dan membuatkan wajahnya nampak cengkung. Oleh itu, wajahnya kelihatan seperti orang lain, tambahan pula dengan jambang yang sengaja disimpan bagi mengubah wajahnya.

Dia mendapat perkhabaran bahawa Ayra telah selamat melahirkan anak sulungnya minggu lepas. Namun begitu, tidak pula dia ketahui apakah jantina anak saudaranya itu memandangkan dia tak dapat mendekati keluarga tersebut kerana bimbang andai Hafizal ataupun Tan Sri Mustaqim menghubungi polis.

Akan tetapi, sejujurnya dia sudah tidak berdaya lagi untuk melarikan diri. Setiap hari dia memikirkan sama ada wajarkah untuk dia menyerah diri sahaja, namun sentiasa dihalang oleh Bob yang merasakan bahawa sia-sia andai mereka menyerah setelah berbulan-bulan lama menyembunyikan diri. Bagi Wafi pula, selama manalah seekor tupai mampu melompat tanpa sekalipun jatuh ke tanah? Lambat laun tupai itu pasti akan kepenatan dan akhirnya jatuh jua.

"Aku sudah fikir masak-masak, aku nak serah diri. Kalau kau tak mahu, kau larikan diri jauh-jauh. Aku takkan paksa," ujar Wafi yang sedang menuang air mineral ke dalam cawan miliknya. Mereka kini menetap di sebuah rumah yang disewa menggunakan identiti palsu Bob di Kuala Terengganu.

"Bos ini biar betul! Bos boleh dipenjara kalau bos serah diri. Saya tak kisah andai saya perlu menjalani hukuman penjara, saya sudah biasa tapi tidak bos," jawab Bob, bimbang.

"Aku sendiripun tak tahu sama ada aku boleh bertahan ataupun tidak hidup begini. Aku ini bukan sihat lagi, Bob. Lambat laun pasti aku hanya akan menjadi beban kau saja," terang Wafi, cuba meyakinkan Bob.

Bob tidak terus menjawab, sebaliknya dia hanya berdiam diri. Mungkin memikirkan sesuatu.

"Kalau begitu, baiklah. Kita serah diri," jawab Bob.

"Cuma, aku nak jumpa seseorang sebelum aku serah diri. Boleh tak?" tanya Wafi.

"Siapa, bos? Ayra? Hafizal?" tanya Bob sambil meneka jawapan yang mungkin diberikan oleh Wafi.

Wafi tidak menjawab soalan Bob, dia memilih untuk menatap wajah lelaki yang sudah menjadi pembantunya sejak dua tahun lepas. Lelaki itu sangat setia, membuatkan dia sangat sayangkan lelaki itu sehinggakan dia sanggup bergadai nyawa untuk pembantunya itu.

"Kenapa, bos? Ada benda yang mengganggu fikiran bos?" tanya Bob, hairan apabila melihat Wafi tidak menjawab soalannya.

"Terima kasih kerana setia dengan aku. Aku tak dapat nak balas jasa baik kau selama ini. Aku harap Tuhan akan memberikan belas kasihan-Nya kepada kau," jawab Wafi sambil tersenyum nipis.

"Saya tak layak untuk mendapat belas kasihan Tuhan, bos. Saya pun bersyukur kerana diberi peluang untuk berkhidmat untuk bos," jawab Bob sambil membalas senyumannya.

"Oh ya, aku nak jumpa Qat. Boleh kau uruskan itu?" tanya Wafi sambil memandang Bob.

Wajah Bob berubah apabila nama Qatrunnada disebut. Wafi berasa hairan dengan perubahan wajah Bob. Mengapakah reaksi Bob begini? Ada apa-apa yang berlaku pada Qatrunnadakah?

"Kenapa, Bob?" tanya Wafi, ingin tahu akan perubahan wajah Bob.

"Sebenarnya, bos... Qat..." jawab Bob tersekat-sekat sebelum dia mengeluh.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com