Monday, September 18, 2017

Kau Kunci Hatiku Bahagian 6...

Bahagian sebelumnya:

Bahagian 6: Marah Tetap Marah

Ayra menatap wajah Qatrunnada. Ada kesan seperti lebam di mata kiri wanita itu. Seperti ditumbuk orang. Dia cuba memegang kawasan tersebut, namun dihalang oleh Qatrunnada.

"Jangan Ayra, sakit. Doktor pun aku tak bagi pegang tadi," tegah Qatrunnada kerana bimbang solekannya melekat pada tangan Ayra.

"Kau kenapa ini?" tanya Ayra diulit perasaan bimbang.

"Aku sebenarnya kena pukul dengan suami aku. Aku menyesal sangat berkahwin dengannya, jadi aku minta cerai. Aku baru sahaja selesai ambil surat cerai. Kau buat apa di sini?"

"Aku baru lepas uruskan pernikahan aku. Oh ya, aku baru teringat! Sampai hati kau buat pinjaman dan letakkan aku sebagai penjamin? Kau berhutang dengan 'along' pula tu. Kenapa kau buat aku begini?" Ayra menukar topik.

"Aku minta maaf, Ayra. Aku terdesak. Bekas suami aku suruh aku bayar dia kalau tak nak gambar bogel aku dijual di internet. Aku janji, bila aku ada duit aku bayar kau balik," rayu Qatrunnada, bersungguh.

Ayra cuba mencari keikhlasan cerita Qatrunnada. Melihat wajah wanita itu yang muram dan sedih itu sedikit sebanyak telah mencairkan kemarahan yang ditanggung selama beberapa hari ini.

"Baiklah, aku tunggu kau bayar aku balik," jawab Ayra sambil tersenyum.

Qatrunnada hanya mampu untuk tersenyum tipis selepas mendengar jawapan yang diberikan oleh Ayra. Dia mengambil tangan kanan Ayra lalu diusap lembut.

"Aku kena cepat sebelum bekas suami aku sampai. Apa-apa aku jumpa kau di rumah. Terima kasih kerana memahami," ujar Qatrunnada lalu beredar dari situ.

Ayra hanya memandang pemergian Qatrunnada itu. Hafizal yang berdiri di sebelah Ayra juga memandang orang yang sama.

"For some reasons, I don't trust her. Jadi, saya tak izinkan awak jumpa dia lagi selepas ini," komen Hafizal.

"Kenapa pula?" tanya Ayra, terpinga-pinga mendengar komen Hafizal.

"Dia tak meyakinkan saya. That's it. Tak ada soalan lagi selepas ini. Noktah!" arah Hafizal.

"Baiklah, saya faham."

"Bagus. Jom kita pergi makan. Aku belanja semua orang tengahari ini," ajak Hafizal lalu berjalan keluar dari situ dan diikuti oleh Nazrin dan Khairul.

     *      *      *     *     *

Ayra melopong saat dia menyedari bahawasanya Hafizal membawa mereka bertiga makan bukannya di restoran biasa, tetapi di Restoran TEMPTationS, Hotel Renaissance, Kuala Lumpur.

Apabila Hafizal memintanya untuk memesan makanan yang diingininya, dia tak mampu untuk memberikan jawapan yang dipinta lantaran melihat harga setiap hidangan yang disediakan. Akhirnya, dia menyerahkan kepada Hafizal untuk memilih untuknya.

Sekali lagi dia terkejut apabila Hafizal memesan makanan yang sama dengan apa yang dipesan oleh lelaki itu untuknya. Seingatnya tadi, makanan yang dipesan oleh lelaki itu adalah yang termahal yang ada di dalam menu. Namun begitu, dia hanya mendiamkan diri kerana bimbang jika dia membantah, kemungkinan besar Hafizal akan marah.

"Awak ini memang setiap kali akan melopong ke? Seumur hidup awak tak ada siapa belikan awak sesuatu yang mahalkah?" tanya Hafizal sambil melihat skrin telefon bimbitnya.

Ayra terkejut mendengar persoalan yang diajukan oleh suaminya itu. Dia hairan bagaimana lelaki yang duduk di sebelahnya itu dapat membaca fikirannya tanpa perlu melihat wajahnya.


"Ayra, Izal ini memang begini. Kami dulu panggil dia ahli nujum. Dia tahu saja apa yang orang fikirkan, terutamanya tentang dia," celah Nazrin setelah melihat riak wajah Ayra yang semakin tercengang dengan soalan Hafizal itu tadi.

Apabila mendengar penjelasan Nazrin, Ayra tersenyum kelat. Patutlah Hafizal menyuruhnya menyembunyikan ekspresi wajahnya.

"Saya minta maaf, abang. Saya tak pernah makan di tempat begini, walaupun saya makan makanan barat," terang Ayra dengan perasaan bersalah.


"So now you have to get used to it, because I won't keep you inside the house or inside my office. I want my wife to walk beside me when needed," ujar Hafizal yang masih leka menatap skrin telefon bimbitnya itu.


Ayra menelan air liur, sangkaannya dia tak perlu berbuat apa-apa sebagai isteri CEO Mustaqim Ventures itu memandangkan syarat yang diberikan oleh Hafizal adalah hanya menjadi pembantu peribadi, pemandu dan orang gajinya sahaja.

"Okay, abang."


Hanya itu saja yang dijawab oleh Ayra sebelum dia mendengar bunyi telefon bimbitnya. Bukan dia saja yang hairan, tetapi Hafizal yang berada di sebelahnya juga turut menjeling kehairanan kerana kedua mereka tahu tiada siapa yang mengetahui nombor telefon baru Ayra.


Ayra mengeluarkan telefon bimbitnya, tertera nama Erni di skrin telefonnya. Sekali dia hairan, sejak bila pula Erni bertukar nombor telefon dengannya? Tanpa berlengah, dia menjawab panggilan tersebut.


"Hello, Erni. Ada apa ya?" tanya Ayra selepas dia mengangkat telefon bimbitnya itu. Ayra dapat melihat selepas dia menyebut nama Erni, Hafizal kembali memandang ke arah telefon bimbitnya.


"Hello, Ayra. Aku ada berita buruk nak beritahu Encik Hafizal tentang Majlis Makan Malam Amal kita esok, tapi aku takut. Boleh kau tolong aku?" tanya Erni, sedikit gusar.


"Kenapa dengan majlis itu?" pertanyaan Ayra membuatkan Hafizal kembali menjeling ke arahnya.


"Penyanyi yang kita upah untuk menyanyi malam esok, tiba-tiba dia dikejarkan ke hospital tadi. Jadi, pengurusnya terpaksa membatalkan semua jemputannya untuk esok dan lusa. Bagaimana ini? Kita takkan sempat nak cari penggantinya."


"Sakit pula dia. Tak apalah, nanti aku sampaikan pada Encik Hafizal..."


Belum sempat Ayra menghabiskan ayatnya, Hafizal telah bertindak mengambil telefon bimbit Ayra lalu menekupkan telefon tersebut di telinganya.


"Kenapa ini, Erni? Ada apa-apa masalah?" tanya Hafizal, lembut.


Ayra tak pasti apa yang dijawab oleh Erni, tetapi agak panjang penjelasannya kerana lama juga sebelum Ayra dapat mendengar respon Hafizal kembali. Sesekali dia dapat melihat Hafizal menjeling ke arahnya.


"Tak apa, Erni. Awak kosongkan slot nyanyian itu, saya akan uruskan. Awak jangan risau, apa-apa awak boleh hubungi saya terus, tak perlu takut. Kalau awak hubungi Ayra dan Ayra tiada bersama saya, saya bimbang masalah awak akan tertangguh. Ada apa-apa lagi? Kalau tiada, saya letak telefon ya," ujar Hafizal lalu memutuskan talian dan menyerahkan telefon bimbit tersebut kepada Ayra semula.


"Saya yang berikan nombor telefon awak pada Erni, andai kata dia tak dapat hubungi saya. Jangan nak buat muka hairan sangat," ujar Hafizal lalu tersenyum sinis.


"Tak adalah, cuma terkejut saja. Saya baru dapat telefon ini semalam, hari ini sudah ada yang hubungi saya, mahunya saya tak terkejut?" terang Ayra, sambil menghirup air kosong di dalam gelas yang berada di sebelah kirinya itu.


"Oh ya, saya lupa nak beritahu awak, esok malam awak kena ikut saya ke majlis makan malam itu. Pakaian awak semuanya saya dah siapkan," ujar Hafizal, membuatkan Ayra yang masih lagi meneguk air kosong itu tersedak akibat tercekik air.


"Ikut awak? Sebagai apa?" tanya Ayra.


"Isteri sayalah."


Ayra masih lagi terkejut, namun dia telah kendurkan ekspresi wajahnya kerana bimbang dimarahi oleh Hafizal lagi.


"Awak nak beritahu semua orang ke apa?" tanya Ayra, jujur.


"Taklah, awak akan jadi teman saya ke sana tetapi bukankah semua orang tahu awak adalah pembantu peribadi saya, jadi apa masalahnya?"


Jawapan yang diberikan oleh Hafizal membuatkan Ayra terkesima. Ada benarnya kata-kata Hafizal itu.


"Izal, apa masalah dengan majlis malam esok itu? Aku tengok kau bukan main serius bercakap dengan orang bawahan kau tadi," sampuk Khairul, bimbang kalau-kalau ketegangan pengantin baru itu mencetuskan permasalahan baru pula.


"Penyanyi yang bakal membuat persembahan esok terpaksa membatalkan persembahannya, dia dimasukkan ke dalam wad kerana pengsan tadi," jawab Hafizal, selamba.


"Mana sempat nak cari penggantinya? Kau nak buat macam mana itu? Aku tengok kau tenang saja," ujar Nazrin pula.


"Aku dah ada penggantinya, tapi bukanlah penyanyi profesional. Cuma, aku perlukan dia yang menyanyi atas beberapa sebab."


"Siapa, Izal?" tanya Khairul, hairan.


"Kalau aku beritahu sekarang, tak seronoklah. Tunggu esoklah," jawab Hafizal sambil tersenyum sinis.


Ayra yang melihat tiga sahabat itu berbual hanya mampu menggelengkan kepalanya. Dia tahu Hafizal punya rancangan dan kemungkinan besar dirinya akan terlibat sama!


     *     *     *     *     *


"Selesai sudah sesi lelongan pertama. Untuk pengetahuan para tetamu, acara persembahan yang sepatutnya diadakan selepas ini tidak dapat diteruskan kerana penyanyi yang seharusnya membuat persembahan ini terpaksa membatalkan penyertaannya di saat-saat akhir kerana masalah kesihatan. Dengan ini, saya menjemput Yang Berbahagia, Ketua Pegawai Eksekutif Mustaqim Ventures, Encik Megat Hafizal Megat Mustaqim untuk memberikan persembahannya.


Ayra hanya melihat Hafizal berjalan keluar menuju ke pentas sebelum diserahkan mikrofon kepadanya. Hanya Tuhan saja yang tahu betapa gementarnya dia lebih-lebih lagi setelah mengetahui pakaian yang disarungkan punya maksud yang tersirat.


Gaun panjang hitam yang dipakainya telah ditempah khas daripada pereka terkenal seantero Malaysia, Jovian Mandagie; dipasangkan pula dengan tudung Bawal Rania berwarna kelabu daripada Bawal Exclusive; pastinya terasa berat bahunya bagi menggalas persalinan yang begini mewah. Sudah dipakaikan pakaian mewah, kasutnya pula telah diberikan kasut daripada jenama Prada dan ditemani oleh dua bentuk cincin berlian yang baru sahaja disarungkan oleh Hafizal di jari manis sebelah kanannya dan jari tengah sebelah kirinya. Hampir pengsan dia melihat semua yang Hafizal pakaikan padanya malam ini.


"Assalamualaikum dan selamat petang semua, berdirinya saya di sini bukan untuk menyanyikan lagu kepada anda semua. Jadi, anda semua jangan risau kerana yang akan menyanyi itu merupakan seseorang yang telah banyak berjasa kepada syarikat dan saya sendiri, seseorang yang saya rasakan wajar diberi penghormatan untuk memperagakan busana dan tudung yang bakal dilelongkan oleh saya sebentar lagi. Tanpa membuang masa, saya persilakan pembantu peribadi saya, cik Ayra Melissa!"


Sebaik sahaja namanya diseru oleh majikannya, Ayra mula melangkah ke arah pentas. Kedengaran muzik sudahpun mula dan secara automatik Ayra mula menyanyikan lagu sepertimana yang diarahkan:


We live in a greedy little world

That teaches every little boy and girl
To earn as much as they can possibly
Then turn around and spend it foolishly

We've created us a credit card mess

We spend the money that we don't possess
Our religion is to go and blow it all
So it's shopping every Sunday at the mall

All we ever want is more

A lot more than we had before
So take me to the nearest store

Can you hear it ring

It makes you want to sing
It's such a beautiful thing, ka-ching!
Lots of diamond rings
The happiness it brings
You'll live like a king
With lots of money and things

When you broke, go and get a loan

Take out another mortgage on your home
Consolidate so you can afford
To go and spend some more when you get bored

All we ever want is more

A lot more than we had before
So take me to the nearest store

Can you hear it ring

It makes you want to sing
It's such a beautiful thing, ka-ching!
Lots of diamond rings
The happiness it brings
You'll live like a king
With lots of money and things

Let swing

Dig deeper in your pocket
Come on I know you've got it
Dig deeper in your wallet

All we ever want is more

A lot more than we had before
So take me to the nearest store

Can you hear it ring

It makes you want to sing
It's such a beautiful thing, ka-ching!
Lots of diamond rings
The happiness it brings
You'll live like a king
With lots of money and things

Can you hear it ring

It makes you want to sing
It's such a beautiful thing, ka-ching!
Lots of diamond rings
The happiness it brings
You'll live like a king
With lots of money and things, ka-ching!

Satu persatu bait lirik lagu Ka-Ching! nyanyian asal Shania Twain itu dinyanyikan dengan penuh perasaan. Entah mengapa dia berasa sungguh berani menyanyikan lagu tersebut kerana dia ditemani oleh Hafizal sepanjang persembahannya itu dan dalam masa yang sama lagu tersebut ditujukan buat Qatrunnada yang merupakan salah seorang model bagi lelongan amal itu.


Ayra menjeling ke arah Qatrunnada yang duduk di barisan hadapan ketika dia menyanyikan lagu tersebut, dia dapat melihat Qatrunnada beredar dari dewan tersebut ketika korus terakhir dinyanyikan. Puas hatinya dapat mengenakan bekas rakan serumahnya itu dalam diam.


Setelah nyanyian itu habis, Hafizal terus melakukan sesi lelongan kedua membuatkan Ayra hanya dapat beredar dari pentas bersama Hafizal setelah sesi lelongan selesai.


"Terima kasih, tuan sebab berikan saya peluang ini. Terlalu banyak jasa tuan pada saya, sedangkan saya tak mampu nak membalasnya," ujar Ayra lalu mencuba untuk menanggalkan cincin-cincin di jarinya itu.


"Jangan tanggalkan dulu, pakai sehingga habis majlis ini. Nanti bila kita dah sampai rumah baru awak tanggalkan," tegah Hafizal membuatkan Ayra tak jadi untuk menanggalkan cincin tersebut.


"Well, well, well, sejak bila kau rapat dengan PA kau ya, Ijal?


Suara itu telah membuatkan Ayra dan Hafizal memandang ke arah punca suara tersebut lalu dia dapat melihat Hafizal membuntangkan matanya.


*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com