Friday, September 29, 2017

Kau Kunci Hatiku Bahagian 15...

Bahagian sebelumnya:

Bahagian 15: Syarat

Hafizal masih lagi berdiri kaku meskipun Ayra sudah terjelepuk di atas lantai. Fikirannya kusut dengan semua yang berlaku.

"Siapa Wafi dalam hidup awak, Mel?" tanya Hafizal setelah merenung ke arah Ayra.

"Maksud tuan?" tanya Ayra, dengan riak wajah tanpa ekspresi. Hafizal menjadi keliru dengan isterinya.

Hafizal duduk mencangkung di hadapan Ayra supaya dapat melihat Ayra dengan lebih jelas.

"Sebelum awak jadi milik saya, siapa Wafi dalam hidup awak? Saya nak tahu," tanya Hafizal lagi.

"Itu semua sejarah, tuan. Bagi saya, saya hanya milik tuan. Tak ada orang lain dalam fikiran saya," jelas Ayra, tegas.

"Masalahnya, saya tak suka bila dia senang-senang saja sentuh awak! Saya sakit hati," bentak Hafizal.

"Saya minta maaf, tuan. Saya dah cuba lepaskan pegangannya, tapi kudrat dia terlalu kuat. Sejujurnya, saya berasa sangat lega bila Fred datang selamatkan saya kerana saya bimbangkan tuan," jelas Ayra, kali ini lebih lembut.

Hafizal memandang wajah isterinya. Tangannya pula menolak dagu Ayra ke atas supaya dia dapat melihat keikhlasan isterinya.

"Tolong jangan takutkan saya lagi, Mel. Saya cuma perlukan awak seorang saja," rintih Hafizal membuatkan Ayra terpaku.

"Bukankah tuan akan bernikah seorang lagi? Jangan nanti tuan yang tinggalkan saya," seloroh Ayra bagi meredakan keadaan tegang antara mereka, namun ianya tidak berkesan kerana riak wajah Hafizal masih lagi serius.

"Bernikah kerana cinta dengan bernikah kerana bisnes adalah dua perkara berbeza. Saya nikahi awak kerana saya cintakan awak. Faham tak Ayra Melissa?" jelas Hafizal.

"Berani betul tuan ini cakap begini. Saya ini manalah setaraf dengan tuan untuk dicintai begini."

"Ayra, ketahuilah. Hanya awak sahaja yang ada dalam hati saya. Atas sebab itulah, saya tak mahu awak sesekali lupa bahawasanya awak adalah milik saya seorang," tegas Hafizal lagi.

"Sejak bila saya berada dalam hati tuan?" tanya Ayra, ingin tahu.

Hafizal terkesima mendengar soalan yang diajukan oleh Ayra.

"Betul awak nak tahu?" tanya Hafizal, ingin menduga.

Ayra mengangguk. Entah mengapa tindakan Ayra mengusik hatinya.

"Saya terpikat dengan awak sejak Wafi kenalkan awak pada saya. Ingat lagi?" tanya Hafizal sambil tersenyum nakal.

"Seingat saya, itu adalah sebelum Wafi  fly bukan? Lamanya tuan simpan perasaan!" ujar Ayra sambil melopong. Geli hati Hafizal melihat respon isterinya itu.

"Ya, betul. Sembilan tahun lepas. Padahal ketika itu awak hanya berseluar jeans, berbaju kemeja-T dengan tudung bawal selimpang tepi sahaja, tapi kecantikan awak terserlah."

Hafizal melihat wajah Ayra, dia nampak keliru. Seakan cuba mengingati sesuatu.

"To be honest, I liked you from the beginning."

Kali ini, giliran Hafizal pula terbungkam dengan pernyataan Ayra. Entah kenapa lantai marmar di ruang tamunya itu tiba-tiba terasa sejuk membuatkan dia bangun lalu membantu Ayra bangun sekali. Selepas itu, dipimpin Ayra yang mengalami kebas di kakinya itu menuju ke arah sofa berhampiran lalu mereka berdua duduk di atasnya.

"What do you mean by that, sayang?" tanya Hafizal, inginkan kepastian.

"Saya sukakan tuan ketika itu, bukannya Wafi. Cuma, saya tak sangka tiga tahun selepas itu Wafi lamar saya menjadi buah hatinya."

Maksud awak, sebelum semua ini berlaku, awak adalah teman wanita Wafi?" tanya Hafizal, terkejut dengan pengakuan Ayra.

"Salah seorang teman wanitanya. Ketika saya diculik, saya sedang merajuk dengan Wafi kerana saya dapat tahu bahawa saya bukanlah satu-satunya teman wanitanya. Patutlah dia tidak memperkenalkan saya kepada keluarganya, malah tuan yang paling rapat dengannya juga tidak pernah tahu."

"Patutlah. Sudahlah, kita sambung cerita lain kali. Sekarang, saya nak benda lain," ujar Hafizal sambil tersenyum nakal.

Ayra tidak menjawab, sebaliknya hanya membiarkan Hafizal memeluknya.

     *     *     *     *     *

Hafizal sedang menghirup Hazelnut Latte yang dipesannya tadi apabila seorang wanita duduk di hadapannya. Wanita itu memakai gaun pendek paras peha berwarna merah dan tidak mengikat rambutnya kerana rambutnya hanya separas bahu. Solekannya yang tebal membuatkan wajahnya tampak menarik, namun tidak cukup untuk menarik perhatian Hafizal yang dingin itu.

"Sorry, I'm late. I baru saja balik shopping baju baru," ujar wanita itu setelah duduk berhadapan Hafizal.

"For what?" tanya Hafizal, selamba.

"Untuk majlis pertunangan kitalah," jawab Salwa, teruja.

"Oh ya ke."

"Kenapa you ini? Macam tak suka saja nak bertunang dengan I?" tanya Salwa, hairan dengan kelakuan Hafizal yang dingin itu.

"I tak cakap pun I tak suka, tapi I takut you yang tak suka bila dengar apa yang I nak cakapkan ini," ujar Hafizal, sinis.

"Apa dia, sayang?" tanya Salwa, sedikit teruja.

"Kalau you nak kahwin dengan I, sanggup tak you nak jadi isteri nombor dua I?" tanya Hafizal.

"What? You dah bernikah?" tanya Salwa kembali.

Hafizal hanya mengangguk. Terbeliak biji mata Salwa mendengar respon Hafizal, bagaimana dia tak tahu lelaki pujaannya sejak sepuluh tahun lepas sudah bernikah?

"So, how? Still want to continue?" tanya Hafizal, sinis.

"Siapa isteri you? Atau you sengaja reka cerita untuk batalkan pertunangan kita?" tanya Salwa, berang dengan sikap Hafizal.

"Kalau I boleh kenalkan dia, I dah bawa dia datang sini tapi maaflah, isteri I yang ini bukan untuk tontonan. That's why I need you, darling."

Hati Salwa terasa bagai mahu meletup mendengar pernyataan yang diberikan oleh Hafizal itu.

"Are you kidding me? Apa yang I dapat?" tanya Salwa.

"You dapat I, simple. Macam mana? Setuju?" tanya Hafizal sambil tersenyum nakal.

"Tengoklah macam mana, kalau I tak ada hubungi you dalam masa tiga hari, itu tandanya kita akan teruskan," ujar Salwa sebelum bangun dan beredar dari situ.

Hafizal hanya memandang pemergian Salwa dengan senyuman kemenangan.

     *      *     *      *     *

"Tahniah, Ijal atas pertunangan kau. Tak sangka Salwa boleh jadi sebegitu cantik, rugi kau tak datang tengok," ujar Wafi sebaik sahaja dia duduk di ruang tamu rumah Tan Sri Mustaqim.

"Tak mahulah, lagipun orang tua-tua tak bagi kalau pengantin lelaki datang semasa majlis pertunangan," ngelat Hafizal yang mana perhatiannya masih berada di kaca televisyen.

"Yalah, abang Ijal. Cantik gila kak Sal tadi! Rugi abang Ijal tak datang tadi, abang tinggal sini pun bukannya ada buat apa-apapun," ujar Husaini selepas duduk bersebelahan Wafi yang sedang mengipas-ngipas mukanya dengan songkok yang dipakainya tadi.

"Abang kamu itu sentiasa ada benda yang nak dilakukan. Ayra mana? Kamu tak bawa dia ke sini ke?" sampuk Puan Sri Halimatun tiba-tiba.

Hafizal dapat melihat wajah Wafi berubah sebaik sahaja nama Ayra disebut.

"Tak, mummy. Ijal tak bagi dia datang. Ada ke mummy suruh dia datang rumah sebab nak raikan pertunangan suami dia sendiri?" seloroh Hafizal.

"Chop, abang! Siapa Ayra ini? Kenapa Husaini tak tahu tentang ini?" tanya Husaini, bertalu-talu.

"Mummy punya pasal, sekarang semua orang sudah tahu! Mummy jawablah, Ijal nak balik. Semua sudah selesai bukan?" ujar Hafizal lalu mencampakkan alat kawalan jauh televisyen kepada Husaini lalu bangun untuk beredar.

"Megat Hafizal, nak ke mana itu?" tanya Puan Sri Halimatun membuatkan Hafizal kematian langkah.

Hafizal berpaling dan melihat Puan Sri Halimatun sedang memeluk tubuh bersama seorang wanita yang amat dikenalinya. Kedua wanita itu telah membuatkan dia tergamam.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com